Reklama

Wiele osób zdaje się nie pamiętać o fakcie, że wyjeżdżając z Australii można ubiegać się o zwrot zapłaconego Goods and Services Tax (GST), którym objęte są większość towarów i usług w krainie Down Under. Warto korzystać z tego przywileju, szczególnie kiedy planujemy na naszym urlopie zrobić większe zakupy i nabyte przedmioty przewieźć do domu. Skorzystanie z tego prawa może przełożyć się na znaczne oszczędności w naszych portfelach, bowiem obowiązująca stawka GST wynosi obecnie 10%.

Kto i kiedy może ubiegać się o zwrot podatku?

Aby otrzymać zwrot zapłaconego Goods and Services Tax należy spełnić szereg wymagań, ponieważ nie wszystkie towary kupione na Antypodach można objąć programem Tourist Refund Scheme.

  • towar objęty GST należy kupić nie później niż 60 dni przed opuszczeniem kraju
  • wartość towaru kupionego w jednym sklepie musi przekraczać 300 AUD. Niezależnie czy będzie to 6 przedmiotów po 50 dolarów każdy czy tylko 1 za $300 – ważne, aby wydana kwota równała się lub przewyższała ten próg
  • musisz posiadać paragon (tax invoice) na zakupione towary, a w przypadku przedmiotów, których cena przewyższa 1000 dolarów, na paragonie znaleźć muszą się także informacje kontaktowe nabywcy, w tym imię, adres e-mail, adres zamieszkania oraz numer paszportu
  • towary objęte zwrotem podatku musisz zabrać ze sobą na pokład samolotu lub statku opuszczając Australię. Nie możesz wysłać ich pocztą
  • w przypadku, jeśli zakupione towary są w płynie, żelu, sprayu lub ich gabaryty mogą utrudniać podróż, chęć ich transportu należy zgłosić uprzednio do Australian Border Force, uprzedzając funkcjonariuszy o tym, że podlegały one będą zwrotowi GST

Czego nie można objąć Tourist Refund Scheme?

  • Alkohole, w tym piwo, wzmocnione wina, brandy czy wódki, a także wszelkie wyroby tytoniowe są wyłączone z programu
  • produkty nieobjęte GST, tj. takie, które zostały kupione w sklepach, które nie mają obowiązku odprowadzania tego podatku
  • żywność napoczęta lub zjedzona w całości przed opuszczeniem kraju
  • rzeczy zakupione w Australii, jednak wysłane pocztą lub dostarczone do kraju zamieszkania inną drogą niż przewiezione osobiście
  • usługi (w tym zakwaterowanie, wynajem auta czy wycieczki)
Reklama Booking.com

Jak aplikować?

Upewniając się, że spełniamy powyższe wymogi formalne i posiadamy przedmioty, które są objęte programem zwrotu Goods and Services Tax należy zgłosić się do stoiska Tourist Refund Scheme na lotnisku lub w porcie i przedstawić wymagane dokumenty oraz wybrać sposób odebrania należnego zwrotu. Obecnie dostępne są przelewy na konto w australijskim banku, przekaz na kartę płatniczą lub czek. Przysługujący nam zwrot zostanie przyznany w ciągu 60 dni od daty zgłoszenia.

 

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Podaj nazwę użytkownika