Reklama

Australia może nie kojarzyć się szerszej publice jako zagłębie sektora IT czy kraj sprzyjający startupom, jednak prawda jest taka, że pierwsze wrażenie nie zawsze jest słuszne.

Canva, Envato, Campaign Monitor czy BRiN to tylko niektóre z firm, które swoją drogę ku globalnej karierze zapoczątkowały na antypodach. To tutaj prace nad tymi projektami rozpoczęli ich twórcy. To tutaj otworzono pierwsze biura i często to tutaj też pozyskiwano finansowanie na rozwój aplikacji czy platform. Więc skoro innym się udało, to co stoi na przeszkodzie nam?

Jak w takim wypadku założyć firmę w Australii?

1.Wybierz formę prawną organizacji. Podobnie jak w Polsce, gdzie funkcjonują różne sposoby prowadzenia działalności, Australia oferuje prosty podział na sole trader oraz company. Warto dobrze zastanowić się nad tym, jaka struktura będzie odpowiadała naszym potrzebom. Sole trader, czyli odpowiednik jednoosobowej działalności gospodarczej znanej z Polski, wymaga znacznie mniejszych nakładów czasowych i finansowych związanych z utworzeniem, prowadzeniem oraz księgowością biznesu. Co ważne, będąc sole traderem wciąż mamy możliwość zatrudniania pracowników, więc od strony technicznej nie istnieje większa różnica czy nasz startup będzie zarejestrowany tak czy inaczej. Jedną z największych różnic, które zniechęcają przedsiębiorców od prowadzenia większych projektów w ramach odpowiednika jednoosobowej działalności gospodarczej jest fakt, że za naszą firmę odpowiadamy własnym majątkiem. Jako sole trader wszelkie zobowiązania finansowe, należności czy wierzytelności mogą zostać pokryte z naszych prywatnych oszczędności. Dlatego czasami warto zastanowić się nad powołaniem do życia spółki, która będzie organem niezależnym od nas, gdzie my pełnili będziemy rolę członka zarządu i w razie trudnej sytuacji, nie powstanie ryzyko odpowiedzialności za długi firmy własnym majątkiem. W praktyce oznacza to, że korzystając z tej formy prowadzenia działalności, wszelkie środki zarobione przez przedsiębiorstwo należą do niej, a zyski wypłacane są z polecenia zarządu udziałowcom. Chociaż ta struktura biznesowa wymaga znaczenie większych nakładów, zarówno finansowych, jak i czasowych oraz wymusza na nas znajomość i przestrzeganie ustawy Corporations Act 2001, to gwarantuje znacznie większe bezpieczeństwo i swobodę.

2. Aplikuj o przyznanie Australian Business Number. ABN można uznać za mieszankę polskiego REGON-u i NIP-u. To 11-cyfrowy kod, który identyfikuje nasze przedsiębiorstwo i pozwala m.in.na zarejestrowanie strony internetowej w australijskiej domenie (com.au), uniknięcie niekorzystnej formy opodatkowania przychodów firmy (Pay-as-You-Go) oraz korzystania z licznych korzyści przygotowanych przez administrację dla przedsiębiorców (GST credit czy energy grant credits).

Reklama Booking.com

3. Zarejestruj nazwę firmy. Warto pamiętać, że proces ten nie jest równoznaczny z zastrzeżeniem znaku handlowego. W przypadku, kiedy nazwą naszej firmy jest po prostu nasze imię i nazwisko lub imię oraz nazwisko wspólnika czy innego członka zarządu, nie istnieje potrzeba prawna rejestracji nazwy firmy.

4. Zarejestruj swój Tax File Number. Niezależnie od tego czy planujesz prowadzić działalność jako sole trader czy jako spółka – TFN jest obowiązkowy. W przypadku spółek warunkiem koniecznym jest także Australian Company Number (ACN).

5. GST, czyli podatek od sprzedaży dóbr i usług jest wymogiem dla każdego przedsiębiorcy, który:

  • zajmuje się działalnością przewozową osób,
  • posiada obrót powyżej 75 tysięcy dolarów rocznie lub $150 000 w przypadku organizacji non-profit.

Warto także pamiętać, że w zależności, w jakiej branży będziemy działali, nasza firma może wymagać uzyskania pozwolenia lub licencji. Dodatkowych procedur musimy też przestrzegać, jeśli zdecydujemy się na zatrudnienie pracowników.

Chociaż pierwsze kroki związane z planowaniem i założeniem przedsiębiorstwa w Australii mogą wydawać się złożone, a sama procedura skomplikowana, to na terenie całego kraju funkcjonuje ponad 140 organizacji rekomendowanych przez Department of Industry, Innovation & Science, które bezpłatnie lub za symboliczną opłatę udzielą fachowej pomocy. Zarówno w kwestii zakładania firmy, jak i późniejszego jej rozwoju.

Pełną listę takich miejsc znaleźć można pod poniższym odnośnikiem:

Sprawdź bezpłatnych doradców

2 KOMENTARZE

  1. To ja ze swojej strony dodam, że powinno się dość rozważnie wybierać nazwę firmy. Co prawda urzędnik nie będzie najczęściej robił z tego tytułu problemy, ale może się zdarzyć, że taka nazwa będzie naruszać cudzy znak towarowy. Przed rejestracją spółki lub jej znaku towarowego należy przeprowadzić dokładną analizę prawną marki. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: https://znakitowarowe-blog.pl/badanie-zdolnosci-rejestrowej-znaku-towarowego/ Chodzi o to aby nie dopuścić do sytuacji, że po kilku latach działalności odezwie się do nas konkurent (przez swoich prawników) z żądaniem zmiany nazwy i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Podaj nazwę użytkownika